19 juli 200400:00

Door fintan@ijshockey.com

Stunten voor fanbehoud

Fans die tijdens de play-offs in Tampa Bay een seizoenskaart kochten mochten de hele wedstrijd gratis bier drinken. Het is een van de pogingen van NHL-teams om fans aan zich te binden voor een seizoen dat misschien nooit zal worden gespeeld.

De opbrengst van seizoenskaarten is een belangrijke bron van inkomsten voor de teams. Maar met de dreigende lockout nemen veel fans een afwachtende houding aan. Waarom investeren als er misschien helemaal niet gespeeld wordt? Dus moeten teams creatief zijn om twijfelende fans over de streep te trekken.De LA Kings vragen dit jaar bijvoorbeeld alleen om een aanbetaling van honderd dollar. Als er gespeeld wordt hoeft pas de rest van het bedrag, in drie termijnen, te worden betaald. "Dit 'don't pay until we play'-principe is inderdaad heel anders dan normaal", erkent marketing manager Chris McGowan van de Kings.De Buffalo Sabres vragen momenteel zelfs maar om een aanbetaling van vijftig dollar. "We willen in deze onzekere tijden de drempels laag houden", zegt Daniel DiPofi van de Sabres.De New York Islanders zagen de bui vorig jaar al hangen. Fans die daar voor de play-offs hun nieuwe seizoenskaart vastlegden kregen gratis kaartjes voor de eerste en tweede ronde play-off wedstrijden van de Islanders. Mede dankzij deze actie bereikte het team al vroeg een verlengingspercentage van 90%.De Washington Capitals voeren een 'Ice Your Price' campagne, waarmee fans een vaste prijs kunnen vastleggen voor hun seizoenskaart in de komende twee seizoenen. De prijzen van de kaarten zijn bij de Capitals ook nog eens gedaald met een gemiddelde van elf procent.Sommige teams bieden rente op de aanbetaling die fans doen op een seizoenskaart. De Bruins bieden bijvoorbeeld 7,7% - in ere van Ray Bourque's rugnummer 77 - wanneer fans nu de helft aanbetalen op een seizoenskaart. Phoenix en St. Louis bieden zelfs tien procent rente.Maar ondanks die onzekerheid zijn er wel degelijk teams die niet hoeven te stunten om fans aan zich te binden. In Minnesota zegt de Wild dat inmiddels 96% van de oude seizoenskaarten is verlengd. Bij de Columbus Blue Jackets zit dat aantal op 95%. Ook de Atlanta Thrashers zitten inmiddels al ruim boven de 80%; beter dan in dezelfde periode vorig jaar.Creativiteit en inzet genoeg dus. Maar als de spelers en eigenaren er voor 15 september niet uitkomen is er een hele grote kans dat al die moeite voor niets is geweest.

Delen