Nieuws

Wat maakt je een goede coach?

C - Coaching-stijl. Voordat u ook maar een stap op het ijs hebt gezet of een droogtraining hebt ingepland, zult u voor elk seizoen moeten nadenken over uw rol als coach. Wat is uw coaching-filosofie? Wat is uw coaching-stijl? Wat zijn uw eigen normen en waarden? Wat zijn uw ervaringen van het afgelopen seizoen? Wat ging goed? En waar moet het beter? Welke speelstijl wilt u hanteren en past deze bij de groep spelers waar u coach van bent? Vooraf bepaalt u de doelstellingen zodat u achteraf weet of u de juiste route hebt gevolgd.

O - Organiseren. Wat zijn de doelstellingen voor u als coach voor het komende seizoen? Dit is natuurlijk afhankelijk van welk team en welke niveau spelers u gaat coachen. Vooraf bepaalt u waar u op het einde van het seizoen aan wilt hebben voldaan. U bepaalt hierbij doelstellingen voor het team, maar zeker ook per speler individueel. Bespreek deze doelstellingen met uw team en met uw spelers, maak uw spelers deel van uw plan van aanpak. Een leidraad voor uw doelstellingen kunt u vinden in het groeimodel. Dit model is samengesteld door IJshockey Nederland en geeft inzicht in uw rol als coach en de daaraan gekoppelde doelstellingen per team.

A - Attitude oftewel houding is een belangrijke factor in uw stijl van coachen en de manier waarop u met anderen omgaat. U zult HET voorbeeld moeten zijn om respect en vertrouwen af te dwingen van spelers, ouders en van de organisatie. Coaches van kinderen zijn rolmodellen en dit neemt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Hoe u zich gedraagt op en van het ijs, hoe u zich kleedt en wat u uitstraalt. Uw persoonlijke normen en waarden zullen de normen en waarden worden van de mensen waarmee u werkt. Players donā€™t do what you say, they do what you do.

C - ContinuĆÆteit in persoonlijke ontwikkeling. Zorg dat je op de hoogte blijft van nieuwe ontwikkelingen en sta open voor constructieve feedback van spelers, ouders en organisatie. Zorg dat je bereid bent aanpassingen toe te passen waar nodig. Zorg dat je in je ontwikkeling niet stil staat. Weet je genoeg over fysieke training, off ice training, voeding, omgaan met pubers, omgaan met jonge kinderen? Hoe ga je om met blessures? Wat zijn mentale aspecten en hoe speel je hierop in? Met internet kun je tegenwoordig alles opzoeken en uitzoeken. Als je jezelf serieus neemt als coach en ik hoop dat je dit doet, dan zorg je dat je op de hoogte bent van nieuwe ontwikkelingen en volg je regelmatig bijscholingen (http://www.nocnsf.nl/academie-voor-sportkader/kader/activiteitenkalender/agenda-kader). IJshockey Nederland biedt je de gelegenheid om via opleiding jezelf verder te ontwikkelen. Communiceer verbaal en non-verbaal op de juiste wijze met spelers. Je lichaamstaal is erg belangrijk en hier dien je jezelf van bewust te zijn.

H - Hoogtepunten van je coachervaringen zijn altijd goed om als referentie te gebruiken. Stel jezelf gedurende en na het seizoen de volgende vragen:
ā€¢ Had ik sommige dingen anders kunnen doen?
ā€¢ Waar ben ik erg trots op?
ā€¢ Wat wil ik volgend jaar bereiken?
ā€¢ Wat wil ik in de off season bereiken, doen om weer beter te worden als coach?
ā€¢ Wie zou me kunnen helpen om verdere stappen te kunnen maken?
ā€¢ Zijn er seminars, workshops of bijscholingen die me helpen om een betere coach te worden?

Een kleine samenvatting van enkele zaken, die je kunnen helpen een betere coach te worden. Hopelijk kun je er iets mee. Er zijn natuurlijk meerdere zaken die je kunnen helpen een betere coach te worden. Succes!

Praktische aanwijzingen voor tijdens de training

Advies trainingsaandacht

ā€˜Details bepalen het succes en met 10% meer aandacht haal je 30% meer resultaatā€™

Uitvoering van oefeningen
In het algemeen valt op dat spelers de oefeningen uitvoeren als een oefening. De uitdaging voor de spelers is om ook tijdens de training alle oefeningen uit te voeren op wedstrijdniveau. Dat betekent alle oefeningen op hoog tempo en je verplaatsen inde gerelateerde wedstrijdsituatie. Vele spelers hebben de technieken wel redelijk onder controle, maar hebben een probleem als deze op hoog tempo moeten worden uitgevoerd.

Laat spelers trainen zoals ze zouden spelen.

Communicatie

Tijdens de wedstrijd is communiceren met elkaar erg belangrijk. Elkaar aanwijzingen geven en helpen om de juiste beslissingen te maken. De speler achter je kan een prima extra oog voor je zijn. Mits hij communiceert. Wijs spelers op het nut van communiceren. Ook tijdens trainingen kan dit vol worden toegepast. Bij een simpele pass-oefening kan dit al gebeuren door de spelers de opdracht te geven elkaars naam te noemen bij het ontvangen en geven van een pass. Zodoende wordt communiceren een automatisme.

Beslissingen
Tijdens de wedstrijd moet door de speler bijna elke seconde een beslissing worden genomen. Deze beslissingen hebben te maken met het spel met de puck (aanvallen, wij hebben de puck) en het spel zonder de puck (verdedigen, de tegenstander heeft de puck). De speler moet in staat zijn om onbewust (automatisme) de juiste keuzes te maken. Zorg tijdens de training ervoor dat je wedstrijdsituaties gaat nabootsen. Zorg er ook voor dat deze wedstrijdsituaties met snelheid en onder druk moeten worden uitgevoerd. Zogenaamde small area games kunnen hierbij erg leerzaam en nuttig zijn. Uiteraard zijn techniekoefeningen erg belangrijk, maar vergeet niet te werken aan de ontwikkeling van ijshockeyintelligentie (de kunst om onbewust de juiste keuzes te maken en de tegenstander 2 stappen voor te zijn).

I skate to where the puck is going to be, not where it has been.
ā€˜Wayne Gretzkyā€™


Passen
Naast schaatsen is passen de belangrijkste individuele vaardigheid. Om op internationaal niveau goed te acteren is goed schaatsen essentieel, maar zo ook het goed kunnen geven van een pass en vooral het ontvangen van een pass. Hieronder een aantal tips:
- In beweging. Om een goede pass te geven is het noodzakelijk om in beweging te zijn. stilstaande passes moet worden vermeden. Zorg dat tijdens oefeningen spelers eerst in beweging komen om vervolgens de pass te geven. stilstaand passen is uit den boze.
- Hamer erop dat spelers bij de training elke pass van tape to tape (blad naar blad) kunnen geven. Hiervoor is het noodzakelijk dat zij bij bewegende spelers het gevoel krijgen van de snelheid van de bewegende speler om zodoende de pass in de ruimte te geven. De ontvanger dient een duidelijk doel aan te geven door zijn stickblad daar te plaatsen waar hij de pass wil ontvangen. Wijs spelers op beide tijdens training. (Doe dit niet 1 x maar indien nodig 100x.)
- Eis dat de spelers met snelheid naar elkaar passen. Een goede pass is een harde strakke pass.
- Het oefenen van armkracht met off-ice trainingen. De speler moet meer kracht ontwikkelen in de onderarm om meer kracht te kunnen geven in de passing. Hieronder twee youtube films die een drietal simpele oefeningen laten zien.

Pass ontvangen

- Ontwikkel en wijs spelers op het nut van het ontvangen van een pass en onmiddellijk door kunnen gaan met schaatsen of een volgende pass. Het ontvangen van een pass en vervolgens handelen, moet snel zijn.
- Het inzicht creƫren om in ruimtes te rijden om een pass optie te zijn.
- Elke speler moet constant klaar zijn om een pass te ontvangen om vervolgens met snelheid een volgende handeling te doen.
- Bij het niet goed ontvangen van een pass is het leerzaam de speler erop te wijzen de puck te gebruiken die niet is ontvangen. Vaak zie je dat de speler een volgende puck neemt om de oefening af te maken. Dit kan ook niet in een wedstrijd en je dwingt spelers om meer geconcentreerd te zijn op de passing.
- Leer spelers om te gaan met slechte passes (in de schaats). Je kunt dit doen door spelers bewust een slechte pass te geven in de schaats. De speler dient deze pass op snelheid en meteen beweging van de schaats in het stickblad te brengen.

Schieten
- Snelheid en nauwkeurigheid. Zorg dat spelers elk schot inde training gebruiken om te scoren (uitzondering kan zijn gedeelte warm up). Zorg ook dat schoten op goal zijn. Te vaak wordt het net gemist, dit heeft veelal te maken met gebrek aan concentratie en een verminderde aandacht voor de vaardigheid.
- Laat de spelers van de top van de cirkels schieten. Dit verlangt meer kracht en snelheid. Het schot zal zich dan beter gaan ontwikkelen.
- Focus op wedstrijdsituatie schieten. Dat betekent met snelheid van handelen en onder druk. Het liefste in een schaatsende beweging. Een speler die er te lang over doet om zijn schot weg te krijgen (release) moet aangesproken worden. In de wedstrijd krijg je deze tijd ook niet!- Schieten in beweging. Wat je vaak ziet is dat een speler zijn twee voeten langs elkaar zet, niet meer schaatst en uitdrijft om vervolgens te schieten. Zorg dat de speler in beweging het schot aflevert.
- Vervolg geven op een schot. Na een schot in de wedstrijd zal het spel niet stil komen te liggen. Het spel gaat gewoon door. Dat betekent dat een speler zichzelf hiervan bewust moet maken. Laat spelers tijdens de training na hun schot met snelheid doorrijden naar de goal voor rebounds. Ook kun je de speler opdracht geven om na het schot te sprinten naar het einde van de wachtrij. Hij is zich dan aan het trainen om na het schot een actie te ondernemen.

Transitie van defense naar offense en van offense naar defense
Het ijshockeyspel is een spel van constante veranderingen. Verdedigen en aanvallen wisselen snel af. Dat betekent dat deze zgn. transities goed moeten worden ingeleefd.
- Plaats spelers in situaties waarbij zij snel moeten reageren.
- Gebruik small area games waar mini-wedstrijden worden gespeeld 1-1, 2-2, 3-2, 3-3, 2-1 etc. Geef de wedstrijden een competitief karakter door winnende partij en goede acties te belonen.
- Bij transitie is het belangrijk goed te communiceren. Laat dit spelers bewust doen.- Leg de spelers uit wat de juiste lichaamspositie is ten opzichte van de tegenstander. Ideaal is bij het dekken; minimaal 1 sticklengte afstand, lichaam tussen tegenstander en eigen goal en zicht op de puck en de directe tegenstander (weet wat er speelt).
- Wijs spelers op de snelheid van de transitie van verdedigen naar aanvallen. Zorg dat je de tegenstander verrast.

Kracht, conditie en coƶrdinatie
Als je de ontwikkeling van je spelers serieus neemt, dien je een off-ice trainingsprogramma op te zetten. Kracht, snelheid, conditie en coƶrdinatie zijn essentiĆ«le factoren voor een goede ijshockeyer. Een speler die serieus met zijn sportcarriĆØre bezig is dient minimaal (hangt af van de leeftijd) 3-4 dagen per week bezig te zijn met zijn buitenseizoen activiteiten. Speel andere sporten, gebruik gepaste krachttrainingsprogrammaā€™s, werk met anaerobeen aerobe oefeningen om basis- en specifieke conditie te verbeteren en werk met coƶrdinatieoefeningen. Op youtube staan vele oefeningen. Hieronder een voorbeeld over lader speed drills.

- Zorg voor een goede warm up.
- Gebruik oefeningen waarbij spelers hun eigen lichaamsgewicht kunnen gebruiken.
- Maak off-ice trainingen interessant door gebruik te maken van geschikte materialen. Sticks, elastieken, ladders, touwen,et cetera.
- Creƫer fysieke spelletjes.
- IJshockey is een specifieke sport en vereist een specifiek aandacht op en van het ijs.