7 augustus 200800:00

Door [email protected]

Verwarmd ijzer onder vuur

In augustus en september wordt ‘de verwarmde schaats’ getest door meer dan 100 NHL spelers. Het product van de Canadese firma Therma Blade, met mede-investeerder Wayne Gretzky, is echter niet oncontroversieel. De spelersbond van de NHL, de NHLPA, is namelijk nog niet overtuigd van het nut en de werking.

De Therma Blade heeft een uniek ijzer. Een oplaadbare batterij verwarmt het blad tot vijf graden Celsius, waardoor de weerstand tussen ijzer en ijs aanzienlijk vermindert. Wetenschappelijke tests claimen dat de weerstand met wel 50% afneemt, dat vibraties met 50% worden teruggedrongen en dat er 10% minder inspanning nodig is om te schaatsen. Het beoogde resultaat is onder meer verhoogde wendbaarheid en snelheid.

In oktober 2007 testten vijf NHL spelers het product: Mark Bell, Martin Lapointe, Kris Draper, Matthew Lombardi en Marty Reasoner. Alleen Reasoner was helemaal overtuigd. Kris Draper heeft na de test zelfs verklaard ‘niks te merken’ terwijl Chicago’s Lapointe aangaf dat ‘het blad niet altijd warm werd’.

Ondanks deze twijfelachtige feedback lieten zowel de NHL, als Hockey Canada en USA Hockey zich positief uit over het product en stemden aanvankelijk in met het gebruik. De NHLPA is echter een andere mening toegedaan. ‘Voordat we met een product instemmen, willen we zeker weten dat het naar behoren werkt’, aldus Paul Kelly van de NHLPA afgelopen februari. Door deze beslissing van de NHLPA kon het product vorig jaar nog niet worden vrijgegeven in de NHL.

Gedurende het afgelopen seizoen is het product wel getest door 10 andere NHL spelers. Mede op basis hiervan wordt nu een test gehouden met 100 NHL spelers. Het testen zal gedaan worden tijdens trainingen en oefencampagnes gedurende de maanden augustus en september. Vier van de vijf spelers die het product ook in 2007 hebben getest zullen het inmiddels vernieuwde product, de ThermaBlade Elite II, weer gaan proberen.

Mocht deze nieuwe test negatief uitpakken dan zou dit op een public relations nachtmerrie kunnen uitdraaien voor het bedrijf uit Montreal. Het zou ook een slecht licht werpen op de NHL. De NHL heeft dan immers met een product ingestemd dat niet voldoende was getest ten aanzien van de functionaliteit. Het Canadese bedrijf heeft inmiddels al meer dan 5 miljoen dollar uitgegeven aan marketing om het product onder de aandacht te brengen.

Hockey Canada heeft eerder in het jaar al aangegeven dat zij hun steun aan het product zullen stoppen indien het testresultaat tegenvalt. Is het testresultaat positief, dan wordt het product vrijgegeven om te gebruiken in de NHL. ‘The Great One’ moet dus afwachten of zijn investering ook daadwerkelijk wat op gaat leveren.

>>> Klik hier voor een video over dit product